Di sini saya ingin berkongsi dengan para pembaca berkenaan dengan beberapa persoalan/masalah agama dan jawapan-jawapannya. Tema yang dipilih adalah berkaitan seksologi dan rumahtangga, dan tujuan tema ini dipilih adalah untuk memberi pencerahan terhadap perkara-perkara asas dan juga mengulas isu-isu semasa yang berkaitan. Saya kira tema ini amat cocok buat kita semua memandangkan masalah sosial dan kes penceraian yang berlaku sekarang ini kebanyakkannya berpunca daripada kurangnya ilmu agama selain pengaruh-pengaruh luar.

Soalan-soalan ini merupakan kompilasi terpilih daripada beberapa laman web dan artikel-artikel keagamaan yang dipercayai dan sahih. Soalan-soalan dan jawapannya telah diringkaskan namun tidak mengurangkan isi-isi utama yang menjadi persoalan pokok.

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, silalah rujuk kepada ahli ilmu, ustaz-ustaz atau pakar agama yang berkenaan, saya tidak mampu menjawab pertanyaan anda kerana saya bukanlah ahlinya. Diharapkan perkongsian ilmu ini memberi manfaat kepada kita semua, Insya Allah.

Soalan #01: Apakah cara mandi wajib yang betul?

Rukun mandi wajib itu ada dua. Pertama dimulai dengan niat. Niat itu terletak di dalam hati, namun jika ingin diungkapkan maka lafaz niat mandi wajib itu ialah: “Sahaja aku mandi hadas besar kerana Allah Taala”. Kedua, meratakan air keseluruh tubuh. Sekiranya air itu tidak meratai keseluruh tubuh disebabkan ada yang menghalangi sampainya air kepadanya seperti lilin atau minyak atau lainnya maka perlu membasuhnya kembali.

Soalan #02: Saya seorang pelajar dan gemar menonton video lucah dan kini berasa amat menyesal. Bagaimana untuk mengurangkan dan seterusnya menghapuskan tabiat buruk dan berdosa ini?

Dorongan syahwat dan ingin mengetahui perkara yang berkaitan dengan perkara tersebut biasanya sangat bergejolak bagi kaum remaja. Dorongan dan kecenderungan itu merupakan fitrah bagi seorang  remaja yang normal. Di dalam Islam dengan jelas ditunjukkan cara remaja untuk mengatasi gejolak syahwat tersebut. Rasulullah SAW menganjurkan jika seseorang belum mampu berkahwin hendaklah berpuasa agar syahwat mereka dapat dikawal dengan baik.

Menonton filem lucah merupakan pekerjaan yang sia-sia malah berdosa lantaran melihat aib orang lain dengan sengaja. Kesan yang paling besar dalam melihat perbuatan yang tercela tersebut adalah melemahkan daya fikiran dan menumpulkan hati. Kesan untuk jangka panjang jika telah berumahtangga nanti dikhuatirkan mengurangkan rasa ghairah dan nikmat bersuami isteri kerana telah terbiasa melihat dan menyaksikan perkara yang melemahkan daya fikiran tersebut.

Keghairahan seks berpunca daripada kekuatan syaraf, jika pada zaman remaja lagi telah digunakan kepada perkara yang tidak sesuai dengan tuntutan syarak sudah pasti akan menimbulkan kesan yang negatif dikemudian hari. Itulah sebabnya banyak kita dengar dewasa ini pasangan suami isteri mengeluh dan bahkan dalam keadaan resah gelisah lantaran tidak puas dalam mengadakan hubungan jimak suami isteri. Semua ini terjadi kemungkinan besar mereka tidak mengikuti sunnah yang telah digariskan oleh Rasulullah SAW dalam menjaga diri dan syahwat.

Bagi seorang pelajar, banyak aktiviti boleh dilakukan untuk mengalihkan kebiasaan yang kurang baik tersebut kepada aktiviti yang lebih bermanfaat. Seorang pelajar IPT merupakan calon intelektual yang akan terjun ke masyarakat, jadi alangkah baiknya jika masa-masa terluang digunakan untuk mengasah minda dengan menulis artikel ataupun mengkaji bahan-bahan ilmiah. Walaupun karya tersebut tidak diterbitkan, kemungkinan pada suatu saat nanti setelah bekerja semuanya itu akan berguna. Fikirkanlah dan kerjakanlah sesuatu yang bermanfaat agar perhatian anda dapat dialihkan daripada suka melihat perkara yang sia-sia dan tidak bermanfaat tersebut. Wallahu A’lam.

Soalan #03: Apakah hukumnya sekiranya seseorang lelaki itu mengeluarkan air maninya dengan sengaja (melancap/onani) dengan alasan untuk mengelakkan terjerumus daripada melakukan zina yang sudah pasti berdosa besar?

Onani yang dilakukan seorang lelaki dengan memainkan alat kelaminnya dengan tangannya sendiri termasuk suatu perkara yang merosak unsur etika dan adab. Para ulama sendiri berbeza pendapat dalam menetapkan hukumnya.

Sebahagian ulama mengatakan bahawa onani tersebut hukumnya haram secara mutlak. Sedangkan sebahagian lain mengatakan haram dalam suatu keadaan dan wajib dalam keadaan lain dan sebahagian yang lain mengatakan hukumnya makruh.

Menurut mazhab Syafie dan mazhab Maliki melakukan onani itu hukumnya haram. Alasan mereka adalah bahawa Allah SWT telah menyuruh manusia untuk menjaga faraj atau kemaluan dalam segala keadaan kecuali untuk menjimak isteri. Dalam ayat Al Quran dijelaskan:

“Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang tiada tercela. Barangsiapa yang mencari selain daripada itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas”. (Al Mukminun ayat 5-7)

Adapun di antara ulama yang mengatakan bahawa onani dengan tangan sendiri itu haram dalam suatu keadaan dan wajib dalam keadaan lain adalah ikut pengikut Imam Hanafi. Pendapat ini mengatakan bahawa andaikata seseorang dikhuatirkan akan berbuat zina maka wajiblah ia menyalurkan nafsu seksualnya dengan onani. Pendapat ini mengikuti kaedah “Jika berkumpul dua bahaya, maka wajiblah kalian mengambil bahaya yang paling ringan”.

Diantara yang berpendapat makruh ialah Ibnu Umar dan Atha’ . Dan diantara yang berpendapat mubah ialah Ibnu Abbas, Hasan dan sebahagian pembesar tabi’in. Cara yang paling baik untuk bertaubat dari pekerjaan “melampaui batas” ini dengan banyak berpuasa, berzikir dan jangan tinggalkan perkara wajib seperti solat dan sebagainya. Sebab dalam hadis juga ada menjelaskan jika tidak mampu untuk berkahwin maka berpuasalah agar syahwat kita terpelihara.

Soalan #04: Apakah yang dikatakan homeseks dalam Islam dan bagaimanakah yang dikatakan seorang itu telah melakukan homeseks?

Homoseks menurut kacamata Islam adalah satu perbuatan yang berdosa besar. Pelakunya dilaknat oleh Allah SWT. Homoseks melibatkan perlakuan seks sumbang antara lelaki sesama lelaki. Dalam sebuah hadis yang dinukilkan oleh imam Al-Hafiz Az-Zahabi dalam kitabnya Al-Kabair menjelaskan apabila seorang lelaki naik ke atas badan seorang lelaki lain untuk melakukan hubungan seks, maka bergegarlah arasy Tuhan. Ini menunjukkan betapa perbuatan  ini suatu perbuatan yang terkutuk di sisi Allah.

Soalan #05: Apakah perbezaan air mani dengan air mazi dan mungkinkah ia boleh bercampur menyebabkan kita perlu mandi wajib apabila kita lihat telah keluar air mazi. Boleh kita sembahyang tanpa mandi wajib jika kita pasti yang keluar itu air mazi?

Air mani keluar dari orang lelaki dan juga orang perempuan. Bezanya air mani lelaki berwarna putih manakala air mani perempuan berwarna kuning. Antara air mani dengan air mazi pula ada perbezaannya. Air mani lelaki keluar secara memancut dengan beberapa kali pancutan. Keluar pula disertai dengan kelazatan. Baunya seperti tepung yang diuli atau bau putih telur yang direbus.

Air mazi pula adalah air yang keluar dari kemaluan yang berwarna putih jernih dan biasanya keluar apabila seesorang itu naik syahwat ketika berkhayal, melihat orang perempuan, menonton filem-filem seks dan lain-lain. Ia tidak akan keluar secara memancut. Air mani dan air mazi boleh jadi bercampur antara satu sama lain khasnya selepas selesai melakukan persetubuhan, kerana itu yang terlibat hendaklah mandi wajib.

Dalam keadaan biasa mazi sahaja yang keluar tidak air mani. Jika seseorang syak adakah yang keluar itu mani atau mazi, maka ia hendaklah membuat pilihan berdasarkan yang diyakininya. Jika yang diyakini yang keluar itu adalah air mani hendaklah ia mandi wajib, tetapi jika diyakini yang keluar itu adalah mazi cukuplah dibasuh alat kelamin dan dibersihkan pakaian yang terkena air mazi itu.

Soalan #06: Apakah hukum bagi seorang wanita yang memakai tudung, tetapi pakaiannya tidak menutup aurat, seperti memakai ‘jeans’ dan baju ketat yang menampakkan tubuh. Adakah mereka akan menerima azab di akhirat kelak?

Perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang pada hakikatnya masih dikatakan mendedahkan auratnya berdasarkan kepada sebuah hadis yang menceritakan ramalan Rasulullah SAW tentang akan ada sesetenagah kaum wanita di kalangan umatnya yang akan berpakaian tetapi bertelanjang.

Ini kerana tatacara berpakaian yang dilakukan olehnya masih belum boleh dikatakan sebagai teknik berpakaian yang sebenar menurut kaca mata Islam, apalagi jika bentuk badannya jelas kelihatan. Ia tetap dikira berdosa kerana melakukan suatu perbuatan yang haram  di sisi Allah SWT. Jika ia meninggal tanpa sempat bertaubat maka ia akan merasai azab neraka Allah. Nauzubillah..

Tatacara berpakaian yang lengkap di sisi Allah ialah memakai pakaian yang boleh menutupi seluruh badan kecuali muka dan dua tapak tangan sahaja. Pakaian itu pula tidak ketat dan warnanya pula tidak menarik perhatian kaum lelaki. Seeloknya yang berwarna hitam atau kelabu.

Soalan #07: Orang yang melakukan zina hukumnya dalam Islam ialah sebat 100 kali bagi yang belum berkahwin dan bagi yang sudah berkahwin hukum rejam sampai mati. Masalahnya di negara ini tidak menjalankan hukum tersebut, jadi macam mana caranya untuk bertaubat kepada Allah?

Sebenarnya setiap umat Islam berkewajipan untuk menjalankan hukum-hukum Islam, namun jika pihak yang berkewajipan seperti para ulama dan pemimpin tidak dapat menjalankannya itu kerana kelemahan kita sendiri. Moga-moga kita dimaafkan Allah. Jika kita telah terlanjur melakukan perbuatan dosa (zina) maka segeralah bertaubat dengan taubat nasuha iaitu taubat yang sebenarnya. Dalam Islam juga dianjurkan untuk merahsiakan dosa yang telah kita kerjakan dan jangan segera mengumumkan apa yang telah dilakukannya.

Dalam buku Al Muwatta karangan Imam Malik mencatat suatu riwayat yang diambilnya dari Zaid bin Aslam bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: “Wahai manusia telah tiba masanya kamu menghindarkan diri dari hukuman-hukuman kerana melanggar ketentuan-ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Barangsiapa terjerumus dalam kejahatan ini maka hendaklah ia membentengi dirinya dengan benteng Allah. Sebab barangsiapa yang menyatakannya kepada kami, nescaya kami laksanakan atas ketentuan-ketentuan Allah”.

Jika kita telah betul-betul insaf, maka jalankanlah segala yang diperintahkan oleh Islam dan tinggalkan segala larangan. Kemudian bersegeralah bertaubat dengan menjalankan segala syarat-syaratnya: (1) Taubat itu hendaklah ikhlas kerana Allah SWT. (2) Taubat itu harus memenuhi syarat meninggalkan seluruh kemaksiatan dan benar-benar tidak akan mengulanginya lagi. (3) Bertaubat itu juga harus disertai penyesalan, ertinya menyesali atas semua kejahatan yang pernah lakukan dan berusaha untuk meninggalkannya. (4) Tidak mahu mengulanginya lagi kejahatan masa lalu.

Soalan #08: Adakah seseorang itu memasukkan jari ke faraj untuk tujuan melepaskan nafsu daripada mengelakkan zina itu berdosa?

Perbuatan memasukkan jari ke dalam faraj untuk memuaskan nafsu adalah suatu perbuatan yang haram menurut kacamata agama Islam. Perbuatan ini juga menzalimi diri sendiri. Dara bagi seseorang gadis adalah sesuatu yang cukup penting dalam hidupnya. Seorang gadis yang tidak ada dara akan dianggap oleh masyarakat sebagi seorang pelacur, atau seorang yang kuat bermain sukan, atau seorang yang dirogol atau diperkosa. Inilah anggapan masyarakat pada diri gadis yang tidak ada dara lagi.

Seorang suami yang beriman sangat menilai adakah isterinya masih ada dara atau tidak. Jika tidak ada dara lagi ia merasakan kelelakiannya sudah tercabar. Perbuatan ini jga merosakkan diri sendiri. Justeru itu suka dicadangkan kepada saudari yang bertanya supaya bertaubat kepada Allah dengan segera dan meninggalkan perbuatan ini. Tunaikan solat hajat banyak-banyak untuk memohon seorang suami yang salih untuk saudari dan perbanyakkanlah membaca surah Yusuf. Mudah-mudahan Allah menyelamatkan saudari dari terjerumus ke jalan yang salah itu.

Berkahwin adalah jalan paling selamat kepada saudari. Al-Quran menceritakan kepada kita apabila masyarakat nabi Allah Lut melakukan hubungan seks sesama lelaki, nabi Lut menawarkan supaya mereka berkahwin dengan anak-anak perempuannya yang suci tetapi mereka menolak. Akhirnya Allah SWT menghancurkan mereka sehingga bumi mereka sendiri lenyap dan yang timbul hanyalah laut Mati di negara Jordan sekarang.

Jika saudari tidak mampu berkahwin hendaklah saudari berpuasa sunat kerana dengan berpuasa itu dapat menyelamatkan saudari dari perzinaan malah ia kan menjadi benteng kepada saudari. Berkawanlah dengan sahabat yang salihah, Sentiasalah menghadiri solat berjemaah baik di surau mahupun di masjid.

Soalan #09: Apabila malam pertama pengantin bolehkah ia bersetubuh dengan isterinya, kata orang malam pertama haram, dan boleh dilakukan pada malam ketiga sahaja?

Dalam Islam apabila sudah sah akad nikah dijalankan, maka halallah perhubungan antara suami isteri. Tidak terdapat sebarang nas baik dari Al-Quran mahupun dari hadis yang melarang seorang suami menyetubuhi isterinya pada malam pertama, bahkan sesetengah pihak menganggap malam pertama itu sebenarnya adalah malam bersejarah dalam hidup seorang anak gadis.

Kerana pada malam itu ia mula mengorak langkah ke arah menjadi seorang ibu dalam ertikata yang sebenarnya, kecualilah jika isteri didatangi haid pada malam pertama , maka haram kepada suami menyetubuhinya melainkan setelah isterinya itu mandi junub. Berdasarkan nas Al-Quran menjimak isteri ketika haid adalah haram.

Soalan #10: Apa hukumnya suami mencium faraj isteri dan isteri mencium zakar suami?

Setelah melangsungkan perkahwinan seorang suami halal berseronok-seronok dengan isterinya sebagaimana halal kepada seorang isteri berseronok-seronok dengan suaminya. Perkahwinan adalah satu saluran terbaik kepada seorang suami dan isteri melepaskan runtunan nafsu semulajadinya dan cara ini dihalalkan oleh syarak dan diiktiraf oleh masyarakat. Selain itu Islam juga menekan soal adab sopan dalam menjalani rumah tangga. Melihat kepada nas Al-Quran secara umumnya ia menjelaskan keharusan mendatangi isteri mengikut yang disukai oleh suaminya.

Bagaimanapun suami melihat dan mencium alat kelamin isteri dan isteri melihat alat kelamin dan mencium alat kelamin suami ketika melakukan persetubuhan menjadi satu perkara yang diperselisihkan di kalangan ulamak. Sesetengahnya berpendapat makruh berbuat demikian kerana ia boleh mewarisi penyakit buta dan ia juga melambangkan kurang kesopanan antara suami dan isteri.

Sesetengahnya pula berpendapat perbuatan tersebut dibenarkan oleh syarak berdasarkan umumnya ayat di atas. Pendapat ini dinukilkan dari imam An-Nawawi dan juga imam Al-Qurtubi. Pengarang kitab Ahkam Al-Awrat dan An-Nazar berpendapat dibenarkan berbuat apa sahaja kepada suami isteri yang sudah sah perkahwinannya.

Kesimpulannya para ulamak masih berselisih pendapat tentang hukum di atas di antara yang mengharuskannya dengan yang memakruhkannya. Apa yang jelas ialah Nabi SAW ketika bersama dengan Aisyah RA tidak pernah melihat alat kelaminnya sebagaimana Aisyah juga tidak pernah melihat alat kelamin nabi SAW. Inilah adab sopan yang sewajarnya diikuti.

About these ads