BlackBerry-Apa Yang Menarik?

Mungkin ramai yang tahu bahawa saya seorang pengguna (baharu) telefon pintar BlackBerry. Mungkin juga ada yang tidak tahu dan baru tahu. Rakan-rakan rapat saya umumnya tahu saya merupakan peminat tegar Nokia, dan penghijrahan ke BlackBerry ini mungkin sedikit sebanyak menimbulkan tanda tanya kerana saya dikenali sebagai orang yang yang agak lantang ‘mengkritik’ BlackBerry.

Minta maaf, saya kurang minat pada iPhone, walaupun ramai yang memasang niat nak beli sebuah.

Pertamanya, saya ingin membuat pengakuan bahawa saya masih sayangkan Nokia (eh, macam bunyi orang bercinta pula). Buktinya, Nokia 5800 XpressMusic saya masih lagi aktif walaupun menjadi ‘isteri kedua’ (2nd phone). OK, jika benar saya sayangkan Nokia, kenapa saya bertukar kepada BlackBerry? BBM? Salah, kerana saya amat-amat-amat jarang menyentuh BBM. Jawapannya adalah seperti berikut;

E-Mel.

Sebab utama saya bertukar kepada BlackBerry adalah kerana tuntutan kerja yang memerlukan saya memantau inbox e-mel saya setiap masa. Sebelum saya membeli sebuah BlackBerry, saya menggunakan cara standard memeriksa e-mel menggunakan Microsoft Outlook ataupun secara webmail. Walau bagaimanapun, kedua-dua cara ini memerlukan saya berada di depan PC dan mempunyai sambungan Internet.

OK, mungkin anda berkata, telefon bimbit sekarang pun dah boleh digunakan untuk check e-mel, tak perlu susah-susah ada depan PC. Betul, saya tidak nafikan fakta itu, dan Nokia 5800 saya pun sebenarnya boleh dikonfigurasikan untuk pull e-mel daripada inbox e-mel pejabat saya. Walau bagaimanapun, masalah berikut pula akan berlaku.

Sedikit Ilmu: Sistem e-mel ada dua kaedah, iaitu push dan pull. Kaedah yang biasa kita gunakan adalah pull, di mana kita perlu log masuk ke dalam akaun e-mel kita dan lihat sama ada terdapat e-mel baru atau tidak. Cara ini sedikit menyusahkan kerana kita perlu periksa secara manual (umpama kita pergi ke pejabat pos dan tanya pada posmen ada atau tidak surat untuk kita). Sistem push pula, e-mel tersebut akan datang sendiri kepada kita apabila dikirim (posmen hantar terus ke tangan kita), seumpama SMS.

Disebabkan e-mel pejabat saya bukanlah menggunakan server Microsoft Mail for Exchange, maka fungsi push e-mail tidak dapat dilaksanakan. Jika saya menggunakan cara biasa, saya perlu set kan telefon Nokia 5800 saya untuk connect ke server e-mel pejabat pada sela masa tertentu untuk memeriksa ada atau tidak e-mel baharu yang perlu dibaca. Saya set kan setiap satu jam, telefon saya akan memeriksa server e-mel, dan julat masa pemeriksaan ini adalah dari jam 9 pagi ke 5 petang dan menggunakan talian WiFi  pejabat saya (untuk elak kos data).

Kelemahan cara ini, e-mel hanya akan masuk ke dalam telefon saya dari jam 9 pagi hingga 5 petang dan jika ada e-mel yang masuk selepas jam 5 petang, ia akan sampai ke telefon saya pada esok harinya dan mungkin saya terlepas e-mel penting, kecuali saya buka e-mel semasa di rumah. Jika saya berada di tempat tiada akses PC, saya mungkin akan miss apa-apa e-mel penting.

Telefon bimbit Nokia mempunyai satu fungsi yang dipanggil Nokia Messaging yang memberikan fungsi push e-mail sebagaimana BlackBerry. Saya boleh menggunakan fungsi ini, tetapi kekangan yang berikut menyebabkan saya tidak boleh menggunakan Nokia Messaging;

Saya Pengguna Prepaid.

Biru! Biru!

Apa kaitannya saya sebagai pengguna talian prabayar dengan e-mel? Jawapannya adalah kos akses data. Umumnya anda tahu (atau tidak tahu) bahawa pengguna talian prabayar mempunyai kekangan dalam menggunakan khidmat data secara fleksibel di telefon bimbit. Ditambah pula kebanyakan telefon bimbit mutakhir seperti iPhone dan telefon berasaskan Android memerlukan akses data untuk berfungsi secara optimum. Mengakses e-mel di dalam telefon bimbit memerlukan saya mengakses servis data sekiranya saya di luar mana-mana liputan WiFi.

Jika anda seorang pengguna postpaid (bil), ini bukan satu masalah besar kerana terdapat pelbagai pelan data yang boleh digabungkan ke dalam pelan telefon sedia ada, dari serendah RM38 sebulan. Tetapi jika anda seorang pengguna prepaid seperti saya, pilihan yang ada adalah terhad dan MAHAL. Contohnya, jika saya ingin melanggan pakej data untuk sebulan, saya perlu membayar RM50. Maka kos saya sebulan adalah RM30 (top-up standard) + RM50 (data) = RM80.

OK, pakai postpaid. Setel masalah. Erm, susah bro/sis, saya bukan heavy user dan bayaran komitmen bulanan postpaid adalah tidak berbaloi. DiGi Smart Plan? Cadangan yang baik, tetapi nature kerja saya memerlukan saya kerap ke tempat-tempat yang jauh dari bandar besar, dan jika saya guna DiGi, lebih baik telefon saya ditinggalkan di rumah sahaja (coverage DiGi adalah satu kegagalan besar, even di bandar).

Penyelesaiannya?? BlackBerry.

Bagaimana BlackBerry Menyelesaikan Masalah

Jujur saya katakan, Nokia 5800 XpressMusic saya lebih hebat daripada BlackBerry Bold 9780 saya. Di dalam arena multimedia, kamera, dan apps, BlackBerry is not a match kata orang putih. Tetapi, dari aspek tertentu, BlackBerry membantu menghilangkan pening kepala saya dengan cara berikut;

PERTAMA: Ada Pelan BlackBerry (Yang Murah) Untuk Prepaid

Saya dah cerita di awal post tadi, jika anda pengguna prabayar seperti saya, apabila merujuk kepada pakej data standard, kita telah ‘dianak tirikan’. Tetapi berlainan dengan BlackBerry, hampir semua operator utama di Malaysia menawarkan pakej BlackBerry untuk pelanggan prabayar mereka dan dengan harga yang 50% lebih murah daripada pelan data standard.

Wait a minute, kenapa pelan data BlackBerry adalah lebih murah daripada pelan data standard, pada hal kedua-duanya mengakses data yang sama , e-mel yang sama. Hoi! Ini adalah konspirasi politik yang terang-terang menyalahgunakan wang rakyat! Hahaha. OK, tiada kena mengena dengan politik pun. Apa yang membuatkan BlackBerry berbeza daripada sistem data standard adalah kerana infrastructure nya. Lihat penerangan di bawah;

APA BEZA SISTEM DATA BLACKBERRY DAN SISTEM DATA BIASA?

Sistem data biasa tidak melalui secure server  dan tidak ada compression pada data yang dihantar/diterima. Maksudnya, sambungan data antara telefon anda dengan Internet adalah terus dan tiada tapisan, dan data yang diterima dalam kebanyakan kes adalah lump sum. Ini menerangkan mengapa telefon bimbit moden seperti iPhone menggunakan banyak data.

INTERNET <-> OPERATOR <->TELEFON BIMBIT

Sistem data BlackBerry pula, ada satu sistem server yang menapis, memampatkan data dan meng-encrypt data yang dihantar/diterima sebelum sampai ke telefon bimbit.

INTERNET <-> SERVER B.I.S <-> OPERATOR <-> TELEFON BLACKBERRY

Server BlackBerry Internet Service (BIS), selain menapis dan meng-encrypt data, ia juga memampatkan data sebelum diterima oleh telefon bimbit BlackBerry. Telefon bimbit BlackBerry, untuk pengetahuan anda, adalah telefon yang paling kurang menggunakan data, dan dalam kebanyakan kes, tiada perbezaan ketara dengan telefon yang menggunakan data tanpa mampatan (uncompressed).

Faham dengan penerangan di atas? Kata kuncinya: Compression. Telefon BlackBerry berbeza dengan telefon bimbit lain kerana data yang diterima telah dimampatkan dan hence menggunakan kurang data. Jika anda lihat pada pelan BlackBerry untuk pengguna prabayar, rata-rata menawarkan kuota sebanyak 250MB. Tak cukup? Untuk BlackBerry, itu lebih dari cukup!

Kelemahan BlackBerry, adalah juga terletak pada sistem compression nya. Jika anda menggunakan BlackBerry untuk membuka laman web, mungkin agak perit sedikit kerana kelajuannya amat menyedihkan walaupun tidak mendukacitakan (walaupun anda dalam rangkaian 3G atau WiFi). Saya sendiri tidak galakkan anda menggunakan BlackBerry untuk membuka laman web kecuali jika betul-betul perlu (baca: kecemasan).

Kembali pada soal kos, dalam kes saya selaku pengguna prabayar Celcom, kos untuk pakej Full BIS sebulan adalah RM25 dengan 250MB kuota untuk data (lihat jadual di bawah). Sebagaimana yang disebutkan, kuota yang kecil bukan menjadi masalah, kerana BlackBerry sendiri berfungsi atas konsep compressed data dan di rumah, saya akan connect ke WiFi rumah sekaligus menjimatkan kuota data.

Pelan BlackBerry Untuk Celcom Prepaid

Jika tujuan utama anda adalah untuk memeriksa e-mel dan menggunakan aplikasi sosial seperti Facebook dan berborak melalui BBM, 250MB itu sudah lebih dari mencukupi.

KEDUA: Push E-Mail

Tidak Terhad Untuk E-Mail Korporat, E-Mail Marhaen Seperti Hotmail Pun Boleh!

BlackBerry terkenal dengan sistem push e-mail nya, dan itulah menjadi antara sebab utama mengapa saya memilih untuk menggunakan BlackBerry. Jika ada yang menghantar e-mel kepada saya, secara automatik sistem BlackBerry akan menghantarnya kepada telefon saya. Umpama sistem SMS. Jadi tidak perlu lagi saya log masuk ke dalam web mail atau membiarkan Microsoft Outlook saya terbuka semata-mata untuk menanti e-mel masuk.

E-mel tidak terhad kepada corporate address semata-mata, anda juga boleh set kan e-mel Hotmail, Yahoo dan GMail ke dalam telefon BlackBerry anda. Jika anda menggunakan e-mel secara intensif seperti saya, BlackBerry merupakan telefon yang sesuai untuk anda.

KETIGA: Kepantasan

Sistem BlackBerry bertindak secara instaneous, bermaksud jika ada yang menghantar e-mel kepada anda, anda akan menerimanya pada saat itu juga, dan delay adalah amat jarang berlaku. Dan sistem push ini tidak terhad kepada e-mel semata-mata, jika ada yang menghantar atau membalas komen di Facebook, atau mention anda di Twitter, telefon BlackBerry anda akan memaklumkan kepada anda dengan serta-merta.

Once anda sudah serasi dengan sistem push ini, mungkin anda akan ‘ketagihan’. :-)

Tambahan pula, disebabkan sistem compression yang digunakan oleh BlackBerry, maka tiada kesan nyata dari sudut kepantasan jika anda di dalam rangkaian GPRS sekalipun.

Kesimpulan

Disebabkan penggunaan utama saya adalah untuk e-mel dan sekali-sekala menggunakan aplikasi sosial seperti BBM, Facebook dan Twitter, maka saya berpendapat bahawa menggunakan BlackBerry adalah pilihan yang bijak buat diri saya buat masa sekarang. Itulah sebabnya mengapa saya menggunakan BlackBerry. :-)

