Perihal Ibu, Lari Dari Rumah & Degil


PERHATIAN: Isi kandungan post ini saya perolehi daripada e-mail, jadi kandungannya mungkin benar, dan mungkin juga ada yang kurang tepat atau meragukan. Baca dan terimalah sebagai ilmu tambahan, dan yang mana meragukan, sila abaikan atau bertanya pada yang pakar.

———

Satu ceramah bertajuk “Dahsyatnya Doa Seorang Ibu” oleh Ustaz Abdullah Mahmud, bekas ustaz ATM sungguh menarik dan jarang kita dengar.  Kepada rakan-rakan sekalian, luangkan sedikit masa berharga dengan membaca sedutan ceramah istimewa ini untuk kita sama-sama hayati dan amalkan sekadar mampu. Jika anda malas juga nak baca, bacalah juga pada ayat yang ditebalkan (bold).

Ibu Kita, Dan Kita Sebagai Ibu

Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita.  Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi tiada masa nak buat yang baik. Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah. Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang jadi para ibu jangan jatuh air mata ya, dan anak-anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biar menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak. Kalau balik tengah malam, bukalah lampu dan tengok, tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

 Bahawasanya ada tiga (3) mata yang tak dijilat api neraka,

  • Melihat Kaabah sehingga menitis air mata.
  • Membaca Quran sehingga menitis air mata.
  • Memandang wajah ibu yg sedar tidur/sedar hingga berlinang air mata.

Tiga (3) orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur!

  • Anak.
  • Ibu.
  • Suami.

Sebagai tambahan, kalau kita ada perselisihan faham dengan suami sampai nak bercerai, tengoklah wajah suami kita ketika dia tidur. Kalau masih terbit perasaan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada timbul rasa itu semua, maksudnya jodoh dah memang tiada, boleh proceed apa yang patut.

Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya. Kiranya menangis di dalam hati. Bagi siapa yang masih ada ibu, pandanglah ibu selalu. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu. Kalau ada niat yang baik teruskanlah. Allah akan bersama kita. Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi, contohnya tak mampu tolong orang, niat nak tolong pun sudah memadai. Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik terlebih dulu.

Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, ‘ungkit’ kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil ‘wasilah amal’. “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”. Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yang dituntut tadi adalah hal  yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita.

Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah. Kalau ditimpa sakit, bacalah Innalillahiwainnaillaihirojjiun, lepas tu bicaralah dengan Allah, “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini, ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”. Jika suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukan.

Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya! Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada. Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.

Contohnya, pergi ke pusara ibu kita cakap, “Mak, esok anak saya nak kahwin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kahwinkan” atau “bapa, saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan”. Luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

Bila lalu kubur, perlahankan langkah/kenderaan dan beri salam!  Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam pada mereka!

Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya. Bila nak berbelanja/shopping, elok spare sedikit wang untuk sedekah kerana dalam duit kita itu ada hak org susah.  Jadi bila orang buta datang masa makan, bagilah wang sebab kita nak cari orang susah untuk sedekah dah amat-amat susah masa sekarang and tiada masa, jadi Allah hantarkan orang-orang susah ini untuk kita dapatkan pahala! Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita sudah tiada teruskan memberi peruntukkan itu sebagai sedekah.  Jangan kurangkan peruntukkan! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah.

“Ya Allah, panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan nyanyuk” (?) ini bertujuan memberi syurga pada anak-anaknya. Doa ini bukan bermaksud minta mereka sakit atau nyanyuk! Ironinya keadaan demikian membolehkan anak-anak berebut mahu menjaga mereka di saat mereka dalam keuzuran sebab balasannya adalah syurga. Jadi, kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya. Allah s.w.t. kalau boleh tidak mahu kita masuk neraka, jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

Selalu Bergaduh Dengan Ibu

Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka. Antara tanda-tanda gangguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, menyusu bayi atau selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi, selalu sakit tulang belakang, tulang belakang bengkok, rasa mengantuk selepas Asar. Saka boleh dipindahkan melalui kasih sayang dan harta pusaka, walaupun sebiji pinggan/amalan/sentuhan.

Simptom terkena saka:

  • Tak boleh tidur lena tapi bila dekat azan Subuh, senang lena.
  • Bila dah peringkat teruk, di usia tua kita, tengah malam selalu lapar.
  • Susah nak dapat anak, senang keguguran.
  • Ada merasa kelibat orang lalu.
  • Yang lagi parah, saka bersetubuh dengan kita, mengandung tetapi anak hilang dalam kandungan. Jadi bila nak ‘bersama’, bercakaplah sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.

Cara menghilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 kali sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan. Antara penyakit saka adalah kanser payudara, kanser rahim and kanser tulang. Tiga (3) penyakit yang tiada/payah ubatnya, yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah kanser, AIDS dan leukemia. Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan. Kalau ada penyakit was-was, bacalah surah Al-Ikhlas 1000x sehari.

 Anak Lari Dari Rumah

Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya di hanger dan anginkan dan hadiahkan surah Al-Ikhlas setiap hari. Masa laungan azan yang pertama, panggillah nama anak kita, insya Allah akan sampai panggilan kita kepadanya.

Anak Degil

Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK “Wahai roh anakku (nama anak), jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia”. Respon daripada mereka yang telah mencuba, sungguh menakjubkan, setakat ini Alhamdullilah kebanyakannya menjadi! Contoh kalau kita mahu anak senang bangun ke sekolah.

Maka sama-samalah kita praktikkan apa yang termampu dan kongsikan ilmu dan maklumat ini kepada rakan-rakan dan saudara seagama kita. Wallahualam.

This entry was posted in Bahasa Melayu, Motivational and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Perihal Ibu, Lari Dari Rumah & Degil

  1. sayangilah ibu anda semasa dia masih ada. nk sharekan satu link nih, sgt menginsafkan jiwa:

    http://www.iluvislam.com/inspirasi/motivasi/854-surat-dari-anak-mak-yang-dah-tak-nakal.html

    Like

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s