KOMEN : Kisah Sebenar Pinangan Lelaki Ini Ditolak


20150304-Ring1

Saya merujuk kepada artikel yang dikongsi di laman Facebook, dan menarik saya untuk memberikan komentar;

BACA : Kisah Sebenar Pinangan Lelaki Ini Ditolak

Cerita ini seolah-olah menggambarkan situasi yang saya alami, walaupun belum sampai ke tahap majlis bertunang yang disebutkan. Secara peribadi, tiada siapa yang salah dengan mutlak dalam cerita ini. Si lelaki ada sebabnya, si perempuan ada sebabnya, dan takdir Allah itu pun ada sebabnya.

Saya kagum kerana si lelaki masih lagi kuat dan akur pada takdir, dan kepada si perempuan, anda telah membuat keputusan yang terbaik untuk diri anda. Ada pepatah menyebutkan tidak semua cinta itu akan berakhir dengan ikatan, dan jika itu berlaku, jangan disalahkan sesiapa tetapi berdoalah untuk kebahagian (bekas) pasangan. Bukan semua perkara itu kita boleh control.

Apabila bercakap soal cinta, saya bukanlah pakar kerana saya baru sekali bercinta dan tidak berjaya. Saya tidak sebut ‘gagal’ kerana dalam situasi saya, mungkin (bekas) pasangan saya itu perlu membuat keputusan yang beliau rasa terbaik, dan saya sendiri pada waktu yang berkenaan, gagal membaca naluri dan maksud tindakan perempuan itu.

Perempuan ini adalah makhluk emosi, dia diam bukan seperti diam lelaki. Lelaki sifatnya kalau tak puas hati, dia akan sebut (secara langsung atau halus) tetapi perempuan ini unik. Saya gagal membaca emosi perempuan ini dan itulah sebabnya saya tidak berjaya dalam cinta. Teknikalnya, tiada deklarasi rasmi yang kami tamat hubungan tetapi berdasarkan tindakan beliau, saya faham beliau mahu dilepaskan.

Saya boleh beri alasan yang saya adalah 1st timer bercinta tetapi pada saya, elok kita belajar sifat dan naluri perempuan ini sebelum kita mula bercinta. Seperkara lagi nasihat saya kepada lelaki, jika anda berjaya memiliki hati seorang wanita, elok disegerakan usaha untuk mengikatnya dengan pertunangan. Tidak mengapa jika belum mampu untuk berkahwin kerana itu boleh diusahakan, tetapi yang penting adalah ‘ikatan’ tersebut kerana perempuan amat sensitif dengan hal ikatan.

Pertunangan adalah tanda komitmen dan jika anda bercinta tanpa sebarang niat untuk ‘mengikat’, itu akan meresahkan perempuan hari demi hari dan jika perempuan itu jenis berani, beliau tidak teragak-agak untuk tinggalkan anda. Jika situasi menghalang anda untuk mengikat, jangan bercinta atau berterus-teranglah dengan pasangan anda. Jika dia faham, pasangan anda adalah yang terbaik dan jagalah dia. Jika dia memaksa anda, terpulanglah pada penilaian anda.

Saya secara teori dan praktikalnya kini single. Ada rasa kesal dengan apa yang telah berlaku, namun daripada satu sudut, saya rasa bersyukur kerana situasi-situasi yang berlaku memberi saya kesedaran untuk lebih mengenali emosi, sifat dan cara pemikiran perempuan. Hidup adalah satu pelajaran dan perlu diteruskan. Andai ditakdirkan dia jodoh saya dan kembali, saya terima. Jika sebaliknya, itulah takdir yang terbaik untuk saya dan dia dan bersama-sama kita doakan kebahagiaan.

2015Sign

This entry was posted in Anecdote, Bahasa Melayu, Motivational and tagged , , . Bookmark the permalink.

What do you think?

