Tujuh (7) Penyesalan


20170302-regret-g

Satu nasihat untuk diri saya dan dikongsi dengan rakan-rakan semua.

1. Tidak Merasa Gembira

Situasi luaran yang berlaku sedikit sebanyak akan mempengaruhi emosi kita tetapi kita yang mengawal proses dan respon atas situasi tersebut. Terima apa yang berlaku, rasionalkan emosi dan ‘move on’.

Kita tidak boleh mengubah masa lampau tetapi masa depan bergantung kepada tindakan kita sekarang.

2. Tidak Meluahkan Perasaan Sebenar

Ini perkara yang berlaku kepada hampir semua orang (termasuk saya) – Kita takut untuk meluahkan rasa cinta kepada seseorang kerana risau ia tidak berbalas. Kita berbohong atau ‘cover up’ untuk tidak mahu melukakan perasaan orang lain. Akhirnya ia tidak akan memberi manfaat kepada sesiapa.

Jadi luahkanlah, sebutkan anda cintakan dia. Jujur pada diri dan anda akan tidur lena di malam hari.

3. Tiada Impian / Tidak Mengikut Impian

Kita semua ada impian dan cita-cita. Ia akan berubah seiring masa tetapi ia masih lagi satu perkara yang kita amat inginkan dan diri kita yang menentukan sama ada mahu mencapainya atau tidak. Tidak kira berapa lama atau sesusah mana cara untuk mendapatkannya, kita jangan putus asa.

Walaupun mungkin pada akhirnya kita gagal mendapatkannya, pengalaman sepanjang proses itu adalah amat berharga daripada duduk diam tidak berbuat apa-apa.

4. Terlalu Kuat Bekerja

Duit bukan segala-galanya tetapi segala-galanya perlukan duit. Itu tidak dinafikan – kita bekerja untuk dapat duit. Memang bahagia jika kita memiliki rumah yang selesa, kereta mewah, percutian hebat tetapi semua itu tidak bermakna jika kita tiada sesiapa untuk berkongsi semua harta benda itu.

Semua itu tidak bermakna juga sekira kerja kuat anda itu mengganggu kesihatan fizikal dan mental dan menyebabkan anda mati lebih cepat dan anda tiada keluarga dan kawan-kawan yang boleh memberi ketenangan emosi.

5. Terlalu Risau

Kita semua ada masalah dalam hidup, tetapi tidak bijak kita terlalu risau atas situasi yang kita tiada daya dan kuasa untuk mengawalnya. Jika anda membiarkan situasi luaran ini mengganggu hidup anda, anda tidak akan rasa ‘bahagia’ dalam hidup.

Hadapi semuanya macam biasa dan sekelip mata dan ketika, anda akan rasa tiada apa yang perlu dirisaukan sangat.

6. Terlalu Memikirkan Persepsi Orang Lain / Terlalu Menjaga Hati Orang Lain

Salah satu ‘kebebasan’ adalah tidak terlalu memikirkan persepsi orang lain kepada diri kita. Masyarakat sememangnya suka menilai (very judgemental) pada aspek negatif – kita semestinya biasa mendengar tanggapan negatif berkenaan diri anda.

Jika anda terlalu memikirkan hal ini dan berasa risau dan/atau terlalu cuba menjaga hati orang lain, ia akan menyebabkan diri kita menjadi tertekan dan tidak selamat. Jadilah diri sendiri dan buatlah apa yang anda sukai – jika ada orang lain yang memberi komen negatif, abaikan kerana dia yang tidak suka dan selesa, bukannya anda.

7. Mensia-siakan Kehidupan

Ada kalanya di satu detik dalam kehidupan, kita tidak ambil serius atau mensia-siakan ruang dan peluang dalam kehidupan, tetapi setiap hari itu sebenarnya satu lembaran baharu dalam hidup untuk kita cari peluang dan mencorakkannya, dan esok itu belum pasti tiba.

Jadi hargai setiap detik dan ruang yang kita terima setiap hari – senyuman daripada seorang kawan, pemandangan indah, makanan yang kita rasa, lagu yang kita dengar, bau yang kita suka. Semua ini adalah ‘nikmat’ yang tidak semua orang dapat merasainya. Bersyukurlah atas segala yang kita terima.

Hanya kita yang mampu mengubah hidup kita dan mencetuskan kegembiraan. Ia satu proses yang memakan masa dan tidak mudah, tetapi semua usaha gigih itu berbaloi sekiranya anda melihat di akhirnya, anda bahagia dan tiada yang akan dikesalkan di kemudian hari.

Diterjemah dan disusun semula daripada artikel asal ‘7 Regrets To Avoid Later In Life

Advertisements

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s