Stereotaip Orang Melayu


1. Masyarakat kita (Melayu?) dah terbiasa dengan stereotyping (generalization). Orang Melaka dilabel cakap kasar, orang Johor dikatakan sombong, dan seumpamanya.

2. Malangnya ‘label’ ini walaupun kurang tepat, diperturunkan dari satu generasi ke generasi dan diterima bulat-bulat. Ini menyebabkan ia menjadi satu kepercayaan walaupun kita sendiri tak pernah alami atau jumpa orang/keadaan itu.

3. Kita pun mengulang sebut benda yang sama pada orang lain, dan menyebabkan orang lain pun terpengaruh dengan label yang kurang atau tidak tepat tersebut. Lama-kelamaan, ia menjadi satu ‘dogma’ yang susah untuk dibuang. Anda percaya orang Melaka kasar?

4. Orang putih mengatakan, the proof of pudding is by eating it. Anda percaya orang Melaka itu kasar dan suka cakap lepas, tapi anda pernah berkawan dengan orang Melaka?

5. Katakan anda ada kawan orang Melaka, dan kawan anda tu pun memang kasar, cakap lepas, suka sindir anda. OK, tak salah untuk anda label orang Melaka itu kasar, tetapi hanya ‘applicable’ pada dia, dan bukan pada semua orang Melaka.

6. Sikap negatif itu bermula dari individu, dan pada individu itu sendiri. Cuma dia ada pilihan untuk mempengaruhi orang lain jika dia mahu. Jadi untuk melabelkan semua orang Melaka itu kasar kerana kawan anda orang Melaka memang ‘lahabau’ dan ‘hawau’, itu kurang tepat.

7. Justeru, kita perlu kurangkan (atau elok lagi, hentikan) budaya stereotyping dan generalization tak bertempat ini. Jika anda mendengar sesuatu fakta yang kelihatan negatif, anda perlu semak sendiri sama ada sahih atau tidak, bukan terus melompat kepada kesimpulan.

8. Berkenaan Kelantan ini, saya sendiri pernah ada stereotyping yang sama – orang Kelantan ini nakal, gedik, suka berpuak, pandang rendah pada orang lain, perasan bagus, dan lain-lain.

9. Pada masa tu, saya ‘diajar’ dengan ‘kepercayaan’ tersebut dan kalau boleh, elakkan dari puak-puak ini. Sampai satu tahap, bila nampak orang Kelantan ni, saya terus berfikiran negatif.

10. Kepercayaan saya berubah bila saya sendiri berkawan dengan mereka ini. Mula-mula memang tak mahu kawan dengan geng-geng Kelantan (sebab kepercayaan lama masih kuat) namun bila bergaul dengan mereka, saya mula rasa seronok dan teruja nak tahu budaya mereka.

11. Orang Kelantan pertama yang menjadi kawan baik saya ialah rakan sebilik saya di Matrikulasi UIA. Beliau adalah seorang yang hebat dan rendah diri, jauh berbeza dengan ‘stereotyping’ tentang orang Kelantan yang ‘diajar’ pada saya.

12. Seiring masa, dan mungkin takdir juga, saya ditemukan dengan ramai orang dari Kelantan dan negeri-negeri Pantai Timur yang lain. Mungkin juga tuah saya, mereka-mereka ini amat baik dan berbeza 180 darjah daripada apa yang saya ‘faham’ tentang diri mereka. Sehinggalah zaman bekerja sekarang.

13. Sehinggakan, saya teruja untuk belajar dialek dan budaya mereka. Ia mencetuskan ‘curiousity’ dalam diri. Antara budaya yang saya rasa unik adalah mereka amat memuliakan tetamu sehingga kita sendiri rasa segan dan seolah-olah sebahagian daripada keluarga mereka.

14. Tahun 2013, saya berpeluang berhari raya di Kelantan di Kota Bharu, mengunjungi guru kelas saya. Beliau bersungguh-sungguh mengajak saya ke rumah beliau ketika itu dan ketika sampai, saya betul-betul dijamu sehingga kenyang, dan beliau sedia memudahkan urusan saya apabila di Kota Bharu.

15. Pokoknya di sini, apabila saya sendiri telah mengalami pengalaman ‘first hand’, ia mengubah kepercayaan saya 100% terhadap sesuatu. Dalam kes ini, stereotyping saya kepada orang Kelantan sudah berubah. Dan saya juga belajar untuk tidak percaya kepada sesuatu perkara melainkan saya telah mengalami atau melihat sendiri perkara tersebut.

16. Kesimpulannya, kita janganlah menjatuhkan hukum atau menerima bulat-bulat sesuatu ‘stereotyping’ itu tanpa mengkaji atau mengalami sendiri. Kita kena berfikiran terbuka dan menerima dengan mengkaji, bukan menerima dengan menelan.

17. Anda jangan benci budu kerana negerinya, tetapi tidak salah kalau anda benci budu kerana rasanya. Faham maksud saya? Jangan di spin point nombor 17 ini.

18. Pendapat di atas juga terguna pakai untuk 12 negeri yang lain – Johor, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Selangor, Terengganu, Sabah, Sarawak, dan Wilayah Persekutuan.

19. Post ini ditulis sebagai respon untuk artikel daripada Page FB IIUM Confession – Hinakah Kelantan.

AUDI FALIQ IBRAHIM
Petaling Jaya.

What do you think?

